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Test-retest of computerized health status questionnaires used for knee osteoarthritis
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OSTEOARTHRITIS
Test-retest of computerized health status questionnaires used for knee osteoarthritis .
Verified
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OrthoEvidence Journal (OE Journal) - ACE Report

OE Journal. 2013;1(11):184 BMC; 2011; 12; 190

20 elderly female participants with knee osteoarthritis (OA) were randomized to answer questionnaires, such as VAS pain and the Physical Activity Scale, on traditional paper or a touch screen first. The results of the study indicated that there were significant differences between the paper and online version of the ADL Taxonomy. However, all other questionnaires gave similar results in both groups.


Details zur Finanzierung der Veröffentlichung +
Finanzierung:
Non-Industry funded
Sponsor:
The Oak Foundation, The Velux Foundation, The Cambridge Health and Weight Plan UK, The Danish Rheumatism Association, The Augustinus Foundation, The A.P. Møller Foundation for the Advancement of Medical Science, Hørslev Fonden, Bjarne Jensens Fond and Aase og Ejnar Danielsens fond.
Interessenkonflikte:
None disclosed

Risiko der Voreingenommenheit

5/10

Kriterien für die Berichterstattung

17/20

Fragilitäts-Index

N/A

Was the allocation sequence adequately generated?

Was allocation adequately concealed?

Blinding Treatment Providers: Was knowledge of the allocated interventions adequately prevented?

Blinding Outcome Assessors: Was knowledge of the allocated interventions adequately prevented?

Blinding Patients: Was knowledge of the allocated interventions adequately prevented?

Was loss to follow-up (missing outcome data) infrequent?

Are reports of the study free of suggestion of selective outcome reporting?

Were outcomes objective, patient-important and assessed in a manner to limit bias (ie. duplicate assessors, Independent assessors)?

Was the sample size sufficiently large to assure a balance of prognosis and sufficiently large number of outcome events?

Was investigator expertise/experience with both treatment and control techniques likely the same (ie.were criteria for surgeon participation/expertise provided)?

Ja = 1

Ungewiss = 0.5

Nicht relevant = 0

Nein = 0

Die Bewertung der Berichtskriterien bewertet die Transparenz, mit der die Autoren die methodischen und studienspezifischen Merkmale der Studie in der Veröffentlichung angeben. Die Bewertung ist in fünf Kategorien unterteilt, die im Folgenden vorgestellt werden.

2/4

Randomization

3/4

Outcome Measurements

4/4

Inclusion / Exclusion

4/4

Therapy Description

4/4

Statistics

Detsky AS, Naylor CD, O'Rourke K, McGeer AJ, L'Abbé KA. J Clin Epidemiol. 1992;45:255-65

Der Fragilitätsindex ist ein Instrument, das bei der Interpretation signifikanter Ergebnisse hilft und ein Maß für die Stärke eines Ergebnisses liefert. Der Fragilitätsindex gibt die Anzahl der aufeinanderfolgenden Ereignisse an, die zu einem dichotomen Ergebnis hinzugefügt werden müssen, damit das Ergebnis nicht mehr signifikant ist. Eine kleine Zahl steht für ein schwächeres Ergebnis und eine große Zahl für ein stärkeres Ergebnis.

Warum wurde diese Studie jetzt benötigt?

The traditional paper form of administering health status questionnaires can be time consuming and error prone. On the other hand, computer-based questionnaires have the ability to not only save time but also to simplify the process. The aim of this randomized controlled trial is to compare the data collected from traditional paper questionnaires to the computerized version and analyze similarity and patient acceptance.

Was war die wichtigste Forschungsfrage?

Do computerized versions of health status questionnaires give comparable results to the traditional paper forms, in female patients with knee OA?

Merkmale der Studie +
Bevölkerung:
20 elderly female patients with knee OA
Intervention:
Computerized versions of questionnaires - Knee Osteoarthritis Outcome Score (KOOS), VAS pain, function and patient disability, Medical Outcomes Study 36-Item Short-Form Health Survey (SF-36), Physical Activity Scale, painDETECT and Activity of Daily Living (ADL) Taxonomy (n=20)
Vergleich:
Traditional paper form of questionnaires - same questionnaires as above (n=20)
Ergebnisse:
KOOS, VAS pain, function and patient global, SF- 36, Physical Activity Scale, painDETECT, and the ADL Taxonomy
Methoden:
RCT; The Parker Institute, Frederiksberg Hospital, Nordre Fasanvej 57, 2000 Frederiksberg, Copenhagen, Denmark
Zeit:
N/A
Was waren die wichtigsten Ergebnisse?
  • KOOS, VAS, SF-36 and Physical Activity Scales displayed high ICC values between the two groups (p>0.8)
  • the ADL Taxonomy displayed a mean difference of 0.5 for ICC values, but this difference was due to the responses of one individual
  • 16 out of 20 patients preferred the computerized version questionnaire
Was sollte ich mir besonders merken?

There are no significant differences in responses between the computerized and traditional paper version of questionnaires.

Wie wird sich dies auf die Behandlung meiner Patienten auswirken?

Physicians should consider other factors, such as available time, to determine which questionnaire style is more appropriate.

HAFTUNGSAUSSCHLUSS

Der Inhalt dieser Seite dient nur zu Informationszwecken und ist nicht als Ersatz für professionelle medizinische Beratung, Diagnose oder Behandlung gedacht. Wenn Sie eine medizinische Behandlung benötigen, wenden Sie sich immer an Ihren Arzt oder suchen Sie die nächstgelegene Notaufnahme auf. Die Meinungen, Überzeugungen und Standpunkte, die von den Personen auf dieser Seite geäußert werden, spiegeln nicht die Meinungen, Überzeugungen und Standpunkte von OrthoEvidence wider.

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Wie man dies zitiert ACE Report

OrthoEvidence. Test-retest of computerized health status questionnaires used for knee osteoarthritis. OE Journal. 2013;1(11):184. Available from: https://myorthoevidence.com/AceReport/Show/test-retest-of-computerized-health-status-questionnaires-used-for-knee-osteoarthritis

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